XXXV Klubowe Mistrzostwa Świata w wędkarstwie spławikowym

Tegoroczne mistrzostwa świata klubów odbyły się w dniach 25-26 lipca na Słowacji na rzece Vah w miejscowości Żylina. Polskę reprezentował klub Traper w składzie: Michał Łebkowski, Grzegorz Mazurczak, Wojciech Kamiński, Adam Niemiec, Mateusz Turek, Wiktor Walczak. Naszych wędkujących wspierali za linią: Robert Kowalczyk, Sławomir Pszczoła, Jarosław Smorczewski, Sławomir Strąk, Krzysztof Turek i Andrzej Walczak. Łowisko okazało się rybne. Dominowały średnie ryby: certy, świnki, brzany a także ukleje. Rzeka charakteryzowała się dużym uciągiem wody. Wędkowaliśmy na spławiki w przedziale od 15g do 50g w zależności od sektora. Z uwagi na okoliczną elektrownię wodną poziom wody w trakcie wędkowania ulegał znacznym wahaniom. Różnica stanu rzeki sięgała 30cm w trakcie 4 godzin wędkowania. Treningi rozpoczęliśmy od poniedziałku 20 lipca. Pierwszego dnia obserwowaliśmy całe łowisko, analizowaliśmy zróżnicowany uciąg wody, głębokość oraz rybostan. Tego dnia nie wędkowaliśmy. Praktyczne treningi rozpoczęliśmy od wtorku. Osiągaliśmy przez cały tydzień dobre i bardzo dobre wyniki wagowe. Od 5kg nawet do 24kg na zawodnika podczas 4 godzin treningu. Łowiliśmy głównie certy i świnki, których waga wynosiła średnio ok 500g. W początkowej fazie po pierwszym nęceniu bardzo często trafiały się brzany, których można było złowić 2-3 sztuki ważące średnio ok 800g. Pojedyncze brzany wracały w łowisko dopiero pod koniec zawodów. Wysokie wyniki można było osiągać koncentrując się na uklei, która ważyła średnio 20g. Jednak nie na każdym stanowisku można było je regularnie odławiać. Zmienny stan wody powodował, że ukleje odchodziły od brzegu i trudno było utrzymać tempo łowienia gwarantujące wysoki wynik wagowy. Jak pokazały treningi kluczem do sukcesu było regularne odławianie średnich ryb. Najbardziej wdzięczne do łowienia i jednocześnie wagowe ryby to świnki. Skuteczne utrzymanie w łowisku tych ryb umożliwiało zajęcie dobrego miejsca w sektorze. Nęciliśmy zanętą z dodatkiem gliny oraz klejonymi białymi robakami ze żwirem. Stosowaliśmy owocowe zapachy, które sprawdzały się przy łowieniu świnek i cert. Do selekcjonowania większych ryb podawaliśmy w zanęcie gotowany grys kukurydziany, kukurydzę ziarno, groch oraz gotowane konopie. Dzięki temu chcieliśmy zwabić i utrzymać brzany. Najskuteczniejszą przynętą zanętową i przynętą były białe robaki. Część z nich parzyliśmy i martwe dodawaliśmy do zanęty, a żywe kleiliśmy z drobnym 2mm żwirem. To właśnie donęcanie białymi robakami ze żwirem było najskuteczniejszą metodą na większe ryby. Bardzo skuteczne było również pobudzanie ryb do żerowania podając 1 kubek klejonego robaka i jednocześnie 3-4 kule zanęty z ręki.

Od poniedziałku do piątku było bardzo ciepło. Temperatura dochodziła do 35 stopni przy braku wiatru. Niestety w sobotę w trakcie tury pojawiła się nawałnica. Zaczął padać grad, deszcz, szalał bardzo silny wiatr, grzmiało z piorunami na całym odcinku zawodów. Silny wiatr połamał kilka wędek, zabierał ze stanowisk torby i puste wiadra. Niszczył parasole i wyginał sztyce aluminiowe. I tura zawodów trwała nieco ponad 2h, natomiast już po 1h i 40min duża część zawodników zeszłą ze stanowisk z uwagi na burzę. Tura nie została wznowiona. Zaliczono 2h wędkowania i zważono ryby. Drużyna Trapera zajmował po I turze 9m. Kilka spiętych dużych ryb przekreśliło w niektórych sektorach nasze szanse na dobre miejsce. Na drugi dzień zawodów pogoda się ustabilizowała, jednak rzeka miała kolor kawy cappuccino i jej poziom gwałtownie rósł od samego wejścia na stanowisko. Ryby jednak brały dość dobrze. Po 4 h zmagań okazało się, że w II turze nasza ekipa zajęła 2 miejsce. W klasyfikacji generalnej ukończyliśmy mistrzostwa na 5 miejscu. Udowodniliśmy, że jesteśmy w ścisłej europejskiej czołówce z realnymi szansami na medale w kolejnych latach.

ZANĘTA (kolor naturalny)

Ziarno kukurydziane gotowane - 0,1 kg

GLINA

Glina rzeczna - 4 kg

Żwir 2 mm - 6 l (do klejenia białych robaków

PRZYNĘTA DO ZANĘTY

Ochotka - 0,25 l

Biały robak parzony - 0,125 l

Pinka biała - 0,125 l

Biały robak - 2 l

Pliki do pobrania

Wyniki
Pobierz katalog w formacie pdf